Tiktaalik

Datum: Do, 16.11.2017 um 20:00
Veranstalter: Verein Innenhofkultur
Ort: raj, Badgasse 7, Klagenfurt

Oliver Marec (Saxophone) | Luca Zambito (Klavier)
Clemens Rofner (Kontrabass) | Simon Springer (Schlagzeug)
Eintritt: € 12 | StudentInnen und alle unter 18 Jahren € 6

Tiktaalik begibt sich auf eine spielerische Reise durch hochenergetische, zupackende Melodien und Rhythmen und zurückhaltende, beinahe fragil wirkende Passagen, die von langen und weiten Bögen durchzogen sind. Humorvoll, bodenständig und unprätentiös reißt das Quartett mühelos Genre-Grenzen nieder und entwickelt im Laufe des gemeinsamen Schaffensprozesses ein kollektives Verständnis für die spielerischen Stärken und Persönlichkeiten der einzelnen Musiker.
In der ausgefeilten kompositorischen Arbeit wird Platz für gemeinsames Zusammensetzen der ungeraden Rhythmen und komplexen harmonischen Strukturen gelassen, um die Klangsprache der Band optimal auszuleuchten. Diese Kombination verschiedener musikalischer Stilmittel und jeder Menge improvisatorische Freiraum zeichnet tiktaalik aus.

Innerhalb dieser vielschichtigen Identität findet jedes Mitglied der Band – Oliver Marec (Saxophone), Luca Zambito (Klavier), Clemens Rofner (Kontrabass) und Simon Springer (Schlagzeug) – seinen Platz und es entsteht eine Spielweise, ein Dialog, der an die Namensgebung anknüpft. Tiktaalik bedeutet in der Sprache der Inuit „großer Süsswasserfisch“, dieser nimmt in der Geschichte der Evolution der Tiere vom Wasser zum Land eine wesentliche Rolle ein. Vom lautmalerischen Klang des Namens inspiriert gründete der Saxophonist Oliver Marec 2015 ein Quartett, mit dem er traditionelle und moderne Jazz-Elemente verbindet. Gleichzeitig wird am Grundgedanken der Evolution festgehalten, dass auf der Suche nach neuen melodischen und rhythmischen Ideen und Wegen kein Stillstand herrschen kann.

Playful, down-to earth, unpretentious: tiktaalik tears down the boundaries of traditional genres and develops a mutual understanding for the strengths of each musician during their collective creative process. Tiktaalik embarks on a spirited journey outlined by highly energetic and intriguing melodies and rhythms as well as soft-spoken, delicate passages. Their elaborate compositional work leaves room for a common effort in arranging their pieces and combining uneven rhythms with complex harmonious structures in order to highlight the sound language of the quartet. This combination of varied musical stylistics and improvisational freedom defines tiktaalik.

The band is composed of Oliver Marec playing the saxophone, Clemens Rofner on double bass, drummer Simon Springer and pianist Luca Zambito. Every member of tiktaalik finds his place in the multi-layered identity of the band as they create a play that ties a knot with the name of the band. Tiktaalik is the Inuit word for freshwater fish. The Tiktaalik played a big role in evolution, as it represented the transition of the animal from the water on to land. In 2015 the saxophone player Oliver Marec founded tiktaalik with the goal to combine traditional and modern elements of Jazz. Inspired by the onomatopoetic sound of the name, the band also represents the basic idea of the evolution – one cannot come to a standstill while seeking new melodic and rhythmic ideas.

Termine

am Mi, 25.06.2025 um 20:00

Noise, Silence, Action | Villa For Forest

Villa For Forest, Viktringer Ring 21, 9020 Klagenfurt In this event, the GMPU Experimental Music Workshop will perform works by Pullitzer Prize recipient, Diné musician and artist Raven Chacon; experimental music mavericks Christian Wolff and James Tenney; and founding member of the Fluxus Movement Alison Knowles. Each work explores alternative forms of musical notation including graphical scores and text-based event scores that result in sounds and actions that challenge the very definition of music and prompt innovative and unconventional performance practices. These works also encourage a new form of listening and engaging with music by probing extremal and liminal musical spaces: from the almost imperceptibly soft and sparse to the loud and dense. In some cases, the music even reaches "beyond sound" through the consideration of colonial histories and the navigation of social systems and their corresponding power dynamics.

Free admission